5 gode råd til at bruge software-robotter i virksomheden

26.09.2019

Overvejer du at kaste dig ud i et robot-eventyr med din virksomhed? Eller er du bare nysgerrig efter at vide mere om, hvordan man griber det an, når man tænker en robot ind i løsningen af rutineopgaver? Så kan du læse med her, hvor chef for Backoffice i NRGi Elsalg, Helle Ørvad, øser ud af sine erfaringer med at udvikle og bruge software-robotter i det daglige arbejde.

NRGi har det seneste halvandet år arbejdet intenst på at effektivisere rutineopgaver i kundeserviceafdelingen for at kunne frigøre mere tid til personlig kontakt med kunderne. I den proces er der indlemmet et nyt medlem på holdet, nemlig software-robotten Roberta, som vi tidligere har skrevet om i artiklen Robotterne kommer

Tilgangen til at bruge software-robotter har været learning by doing, hvor der med vilje ikke blev skrevet store forkromede handlingsplaner, netop for at teste og lege projektet i gang. Du får her Helle Ørvads fem bedste råd til at komme hurtigt og succesfuldt i gang med at bruge software-robotter:

1. Gør projektet til et fælles projekt
Det er vigtigt, at implementeringen af software-robotter ikke bliver et isoleret it-projekt, der kommer og tager opgaver fra medarbejderne. Det har været vigtigt for os, at det har været hele forretningen, der har stået for implementeringen af robotterne.    

2. Involver medarbejderne fra dag et
Inddrag medarbejderne helt fra starten, da de kan pege på de steder i virksomheden, hvor software-robotten virkelig kan hjælpe. For at medarbejderne får et ejerskab i projektet, og ser robotten som et aktiv, er det vigtigt, at medarbejderne er med til at designe og teste samt stå for driften og vedligehold.  

3. Bring struktur med ind i begejstringen
Der er stor begejstring, når man kaster sig ud i sådan et robot-eventyr – men husk at sætte noget struktur op omkring projektet. Det er vigtigt, at få beskrevet funktionerne og opgaverne, som robotten skal udføre – især når der hele tiden skal videreudvikles. Så lav en god standart for, hvordan man beskriver robotterne, så dokumentationen er på plads.

4. Udvid horisonten med certificering
To af vores medarbejdere blev certificeret i den software, der ligger bag robotterne. Hvilket har givet os meget mere viden og bevægelsesrum, så vi ikke er endt op med et snævert fokus ved kun at kode nogle robotter, vi selv synes om.

5. Kast dig ud i det
Vi fik chancen for at downloade en software-robot, som gjorde, at vi lynhurtigt kunne afprøve ting, få nogle erfaringer og få sat den første opgave i gang. Vi valgte bevidst en vej, der gik ud på at lege det i gang gennem learning by doing. Selvfølgelig ikke hovedløst. Vi kastede os ud i det med omtanke, risikovurdering og fokus på de lette opgaver som en start.

Lyst til at vide mere? Helles råd bliver udfoldet i fagbladet Ingeniørens onlinemedie Tech Management, som du kan læse her, hvis du har et abonnement: De 5 gode råd til at få software-robotter til at overtage rutineopgaver i virksomheden