Sådan køber du grøn strøm

27.01.2020

I 2020 kan aarhusianerne og byens besøgende se frem til nye offentlige ladepunkter til elbilerne, når den danske e-mobilitetsudbyder Clever i år sammen med østjyske NRGi investerer et trecifret millionbeløb i udbygningen af det offentlige ladenetværk i de større danske byer og lynladestationer langs motorvejene.

Nu bliver der snart flere ladepunkter for de aarhusianske elbilejere og de elbilister, der besøger Aarhus. I 2020 står Clever sammen med NRGi klar til at investere massivt i den danske infrastruktur til elbiler. En investering med målet om at sætte strøm til cirka 500 nye offentlige ladepunkter i år. Den er én af flere årlige investeringer fra Clever, der skal være med til at styrke ladenetværket i byerne og langs motorvejene herhjemme forud for den store bølge af danskere, som vil vælge elbilen som deres næste bil i de kommende mange år.

Alene i Aarhus kan man se frem til en fordobling af offentlige lademuligheder. Aarhus er med sin store befolkningstæthed nemlig en af de danske storbyer, hvor behovet for offentlige lademuligheder er størst. Mange aarhusianere med egen bil bor i etageejendomme og har derfor i mange tilfælde ikke mulighed for at installere hjemmeopladning til bilen i carporten eller på den tilknyttede fælles parkeringsplads. Det imødekommer Clever nu med 50 nye offentlige ladepunkter i Aarhus i 2020. En investering, som foretages med støtte fra energiselskabet NRGi, der har en ejerandel i Clever.

”Vi kan og skal ikke vente med at investere i infrastrukturen til elbilerne og de rigtige, bæredygtige løsninger til fremtiden. Vi gør det nu. Med investeringerne i 2020 og de kommende år vil vi sikre, at danskerne kan lade bilen, når og hvor de har brug for det. Også dem af os, der besøger og bor i de større byer. Vi har derfor ansøgt Aarhus Kommune om cirka 50 nye ladepunkter i 2020 – altså mere end en fordobling af Clevers nuværende ladepunkter i Aarhus”, fortæller Clevers direktør, Casper Kirketerp-Møller.

Hos det østjyske energiselskab NRGi, ser man også en nødvendighed for at handle nu som et middel til at reducere den hjemlige CO2-udledning.

”Udledning af CO2 fra person- og lastbiler udgør en tredjedel af landets samlede CO2-udledning. En forstærkning af infrastrukturen med flere ladepunkter vil både gøre det lettere og mere attraktivt at køre elbil og med tiden bidrage til målet om 70 % reduktion af vores CO2-udledning, samtidig med, at det er et led i at elektrificere vores samfund baseret på vedvarende energi, fortæller Jacob Vittrup,” der er adm. direktør i NRGi.

Rekordhøjt salg af elbiler

I 2019 blev der solgt rekordmange elbiler i Danmark. Faktisk fire gange så mange som i 2018. Og i 2020 kan danskerne ifølge både bilmærker og -importører se frem til 35 nye elbiler og plug-in hybridbiler på det danske marked.
Det bliver derfor afgørende for den grønne omstilling af transportsektoren, at det offentlige ladenetværk og elnettet i de større danske byer som Aarhus bliver klar til stigningen i antallet af elbiler på de danske veje.
Clever og ejerne SEAS-NVE og NRGi støtter op om regeringens mål om at reducere CO2-udledningen med 70 procent i 2030, og investerer derfor sammen i at omstille transportsektoren til el.
Det kræver ambitiøse og langsigtede investeringer i Danmarks infrastruktur på både kort og lang sigt. Investeringspuljen i 2020 er derfor en af flere i Clevers langsigtede investeringsstrategi i de kommende år.
Clever investerer derudover gerne med partnere i at udvikle e-mobiliteten i Aarhus og omegn, og har løbende investeret sammen med aarhusianske partnere, som fx ARoS, Musikhuset og Scandic Hotels. Det kan derfor betyde endnu flere ladepunkter i 2020, end de cirka 50 som Clever har ansøgt Aarhus Kommune om, hvis flere partnere ønsker at investere i opladning.
Fakta:
Clever investerer i 2020 et trecifret millionbeløb i 500 nye offentligt tilgængelige ladepunkter i de største byer i Danmark:
ca. 400 nye ladepunkter i København og på Frederiksberg
ca. 50 nye ladepunkter i Aarhus
ca. 25 nye ladepunkter i Odense
ca. 25 nye ladepunkter i Aalborg.
Derudover arbejder Clever på at blive ejer eller medejer af i alt nye 10 lynladestationer i og uden byerne inden 2020.
I Aarhus er der ca. 45 offentlige ladepunkter til elbiler. 50% af beboerne i Aarhus har parkering på egen grund, 33% har parkering ved ejendom, 15% parkerer ved kantstenen.
For yderligere information – kontakt venligst:
Henrik Skyggebjerg
Kommunikationschef, Clever
Tlf. +45 60 16 97 14
Mail: hs@clever.dk
Anders Rasmussen
Senior Reputation Manager, NRGi
Tlf.25357449
Mail: anra@nrgi.dk

Strøm fra den nordiske elbørs
Men der er stadig strøm i kontakterne, som ikke er grøn. Strømmen kommer nemlig fra forskellige lande og energikilder, fordi Danmark køber el fra den nordiske elbørs, Nord Pool, hvor energi produceret i bl.a. Sverige, Norge, Danmark og Finland er samlet. Hvert land sender den energi, som de producerer til den fælles nordiske elbørs, og der findes både strøm fra vedvarende energikilder, men også strøm fra atomkræftværker og fossile brændstoffer.

Men hvad gør man så, hvis man vil have grøn strøm? Lene Krakau fra NRGi guider og forklarer, hvad det vil sige at vælge grøn strøm:

1) Strømmen kommer fra forskellige kilder
Du kan ikke mærke forskel på, om strømmen i din husstand er grøn eller ej. Uanset energikilde stammer strømmen fra det kollektive elnet. Det er strøm fra forskellige kilder, produceret i forskellige lande, som man køber en pulje af. Derfor modtager alle husstande både bæredygtig og ikke-bæredygtig energi.

2) Du kan vælge den grønne strøm til
De fleste elselskaber tilbyder en form for klimavenlig strøm - ofte mod et lille pristillæg. Det vil sige, at den mængde strøm, du bruger hver måned, bliver indkøbt af dit elselskab fra vedvarende energikilder, der producerer garanteret og certificeret grøn energi. Jo flere, der vælger den grønne energi, desto mere grøn energi indkøbes der til det kollektive elnet, og desto grønnere energi bliver der produceret.

3) Grøn el for blot 140 kr. ekstra om året
Elselskaberne tager ofte et tillæg for den grønne strøm, men det gør kun strømmen marginalt dyrere på årsplan. For en gennemsnitlig husstand på fire personer, der bruger 3500 kWh om året vil merprisen for den grønne strøm ligge på ca. 140 kroner. Det grønne tillæg lægges til den rene elpris i nogle produkter, mens det i andre indgår som en del af elprisen.

4) Øremærkede penge til grønne projekter
Tillæggene går ofte til mere end den certificerede grønne energi. En del af pengene går til at gøre energiproduktionen mere vedvarende og til bæredygtige tiltag som mere stabile elnet i EU-lande, vedligeholdelse af vindmøller eller grønne lokalprojekter eller fonde, der fremmer den bæredygtige udvikling i landet.

5) Kontakt dit elselskab for at høre mere
Hvis du er klar til at deltage i den grønne omstilling, kan du altid kontakte dit elselskab for at høre mere om klimavenlig strøm.

Læs mere om muligheden for at købe grøn strøm hos NRGi her