Som en konsekvens af GDPR (databeskyttelsesloven) er det ikke længere muligt at tilmelde flere personer på en elaftale hos os.
Beslutningen ændrer ikke noget i forhold til aftalen mellem udlejer, boligadministrator og os.
Herunder finder I svar på en række spørgsmål til ændringen.
Kan flere personer/lejere disponere over en elaftale, selvom der kun står én person på aftalen?
Hvis en person ringer med spørgsmål vedrørende en specifik elaftale, og det ikke er den person, som står på elaftalen hos os, må personen godt spørge ind til oplysninger og råde over elaftalen, hvis det fremgår af de offentlige registre, at personen har bopæl på den adresse, der spørges ind til. Henvendelsen skal desuden dreje sig om emner, man vurderes at være fælles om på adressen, f.eks. regninger og forbrug.
Hvad sker der med de nuværende elaftaler, hvor der er flere personer på aftalen?
De registrerede personer bliver indtil videre stående i vores IT-system, og deres aftaler er uændrede.
Hvad sker der, hvis en udlejer eller boligadministrator alligevel oplyser to navne ved oprettelse af en elaftale?
Så vælger boligteamet én af de oplyste personer.
Hvem hæfter for elregningen?
Det er den person, der står nævnt på elaftalen og dermed regningen, som hæfter for betaling af elregningen overfor os - uanset om der bor flere på adressen eller ej.
Kan den person, som står på elaftalen, pludselig ikke betale, gælder det dog, at den/dem, der forbruger, også skal være med til at betale. Kan personen på elaftalen ikke betale, hæfter de øvrige personer, der er registreret på adressen (over 18 år), og som har været med til at forbruge strømmen, derfor også.