Artikel

Energitendenser i erhvervslivet i 2024 og 2025


Vi ser tilbage på 2024, og tager et kig ind i, hvad vi allerede nu ved om energimarkedet i 2025.

2024 var endnu et hektisk år

Der skete rigtig mange ting på elområdet i 2024. Det blev året, hvor vi for alvor så effekten af den billige strøm fra sol og vind. Men også hvad der sker, når solen ikke skinner, og vinden ikke blæser.

Vi så et generelt fald i elprisen i forhold til 2023 og i særdeleshed i forhold til 2022. Dog har vi set, at det generelle fald i elprisen primært er drevet af nogle lave priser i sommerperioden, og så snart vinden blæser.

Vi har ligeledes oplevet det stik modsatte. Senest så vi nogle ekstreme elpriser d. 11. og 12. december, hvor der blev sat rekord for alletiders højeste elpris. Årsagen er, at der i disse dage ikke var hjælp at hente fra solcellerne, og samtidigt var det helt vindstille, så vindmøllerne stod stille.

Det er selvfølgelig meget sjældent, vi ser disse meget høje elpriser. Men det viser, hvor afhængige vi fortsat er af, at solen skinner, og vinden blæser.

I 2024 så vi desuden, hvor meget elpriserne kan svinge fra time til time. Derfor er det blevet tydeligt, at det måske ikke længere blot er vigtigt at bruge så lidt energi som muligt, men også at bruge energien på de rette tidspunkter.

Lille Vindmoelle

Fleksibilitetsydelser

I 2024 har fleksibilitetsydelser, eller systemydelser, også fyldt ret meget. Grundlæggende dækker fleksibilitetsydelser over en række forskellige produkter, som Energinet indkøber hos virksomheder, som kan hjælpe med at balancere elnettet.

Det betyder i praksis, at har jeres virksomhed mulighed for enten at skrue op eller ned for et elforbrug, kan I hjælpe med at skabe balance i elnettet, når der er behov for det. Til gengæld modtager man så betaling fra Energinet for sin ydelse.

Det kan være svært at finde rundt i, hvad der kan anvendes i markedet for fleksibilitetsydelser. Nogle virksomheder kan slukke for noget forbrug, mens andre har mulighed for at bruge noget mere. Uanset hvad kan indtægten fra fleksibilitetsydelserne være medvirkende til at reducere tilbagebetalingstiden på for eksempel elektrificeringsprojekter.

Det er derfor en rigtig god ide at tænke fleksibilitetsydelserne ind, hvis jeres virksomhed går med planer om at konvertere hele eller dele af jeres forbrug af fossile brændsler til el.

Nye regler for Energisyn, Klimasyn og Energiledelse

Et emne, der også kommer til at fylde meget i 2025, er de nye regler for Klima- og Energisyn. Reglerne trådte i kraft 1. juli 2024, hvor den nyeste bekendtgørelse trådte i kraft. Mange virksomheder kender allerede til Energisyn, men den største ændring fra det tidligere er, at det ikke længere er virksomhedens størrelse, der afgør, om man er underlagt det nye Klima- og Energisyn, men virksomhedens energiforbrug.

Fra 1. juli 2024 er en virksomhed underlagt Klima- og Energisyn, hvis det samlede energiforbrug inklusive transport er mere end 2.777.778 kWh.

Det er vores oplevelse, at mange virksomheder, der ikke tidligere har været omfattet af reglerne, ikke er opmærksomme på, at det nu bliver et krav. Virksomheder, der ikke tidligere har været omfattet af krav om Energisyn, har nu indberetningsfrist på 1. Energisyn den 1. august 2025, og indberetningsfrist for klimasynet er 1. august 2026. Det kan måske lyde som noget, der ligger langt ude i fremtiden, men det er faktisk lige om lidt.

For de allermest energiforbrugende virksomheder stilles der endnu større krav til energieffektivisering. Virksomheder, der bruger mere end 23.611.111 kWh/år, bliver nemlig underlagt implementering af certificeret energiledelse og udarbejdelse af Klimasyn. Virksomheder, der ikke tidligere har været underlagt krav om Energisyn, har pligt at udarbejde Klimasyn og have implementeret Energiledelse inden 1. august 2026.

Læs mere om energisyn, klimasyn og energiledelse

Workshops Om ESG Hvad Får I Ud Af En ESG Workshop

Indfasning af CO2-afgiften og ny tarif fra Evida

Den meget omtalte CO2-afgift begyndte indfasningen fra 1. januar 2025.

Det betyder i praksis, at fossile brændsler, der ikke anvendes til procesformål, bliver markant dyrere at anvende. Som eksempel bliver det cirka 50 øre dyrere per liter olie til rumvarme i 2025 i forhold til 2024. Det er en ganske markant stigning på cirka 17 %, og det gælder faktisk også på dieselolie. Derfor kan mange virksomheder se frem til en ganske stor merudgift i 2025.

Ved anvendelse af naturgas er stigningen knapt så markant – men dog en, der kan mærkes. På naturgas anvendt til rumvarme stiger afgiften ca. 4 %, men på naturgas anvendt til procesformål stiger afgiften med cirka 10 % i forhold til 2024.

Men det stopper ikke her. Tværtimod stiger CO2-afgiften faktisk bare frem til 2030, hvor den er fuldt indfaset.

Vi har lavet en gratis Energiafgiftsguide med de væsentligste ændringer, hvor vi går meget mere i dybden med den nye opgørelsesmetode, og hvilken betydning det kan få for din virksomhed.

Der er også sket ændringer i måden, hvorpå Evida opkræver tariffer for distribution af naturgas. Den største ændring er, at der i fremtiden i højere grad afregnes efter den kapacitet, man har behov for, og i mindre grad efter forbruget.

Det kan lyde lidt kringlet. Men faktisk vil det for mange virksomheder betyde en lavere omkostning til distributionen, hvorimod det hos private forbrugere vil blive dyrere.

Læs mere om tarifændringerne

Et kig ind i 2025

Mange af tendenserne fortsætter ind i 2025 – og så er der selvfølgeligt alt det, vi ikke ved noget om endnu.
Men noget af det, vi ved med sikkerhed, er, at mange virksomheder kommer til at skulle forholde sig til reglerne for Energisyn, Klimasyn og Energiledelse. Nogle virksomheder vil måske se kravet som en sur pligt. Men det kommer faktisk fra et godt sted og er tiltænkt, at de virksomheder, der bruger mest også bør gå forrest og arbejde med at reducere energiforbruget. 

CSRD - fire små bogstaver, der måske skræmmer lidt?

Fra regnskabsåret 2025 er alle virksomheder, der tilhører regnskabsklasse C-Stor, underlagt krav om udarbejdelse af CSRD-rapportering.

I nogle virksomheder er opgaven så stor, at virksomhederne har valgt at ansætte medarbejdere til at udføre opgaven. Dog oplever vi, at de fleste virksomheder vælger at hente eksperthjælp udefra til at løse opgaven, der for nogen kan virke uoverskuelig.

Grundlæggende er CSRD-rapportering et EU-krav for alle større virksomheder. Formålet med CSRD-rapporteringen er at tegne et andet billede af en virksomhed end det, der kan aflæses i de finansielle nøgletal. Og her fylder arbejdet med reduktion af CO2-udledninger rigtig meget. I NRGi-familien har vi stærke kompetencer inden for CSRD-rapportering, så i 2025 glæder vi os til at hjælpe endnu flere virksomheder med dels at overholde lovkravet, men også at skabe en reel værdi i virksomheden.

For de lidt mindre virksomheder, der ikke er underlagt den ”store” CSRD-rapportering, kommer der i sommeren 2025 en frivillig standardløsning, man kan vælge at følge. Den frivillige standard er til de virksomheder, der får stillet krav fra eksempelvis kunder til at forholde sig til CSRD-rapportering.

Tilskud gennem erhvervspuljen og grøn omstillingspulje

Som vi kender det fra de seneste år, har der været gode muligheder for at få tilskud til jeres energioptimeringsprojekter gennem Erhvervspuljen fra Energistyrelsen. Sådan har det også været i 2024, hvor der var afsat cirka 600 millioner kr. i støtte, og sådan er det også i 2025. Dog er der i 2025 ”kun” afsat 300 millioner kr., og da puljen er efter først-til-mølle-princippet, kan det være en god ide at søge i så god tid som muligt.

I forlængelse af kravet om Klimasyn er der frem mod 2030 afsat cirka 3 milliarder kr. i en grøn omstillingspulje. Kravet for at ansøge i puljen er, at en virksomhed har gennemført et Klimasyn, og allerede i 2025 er der afsat 100 millioner kr.

Hvordan midlerne skal fordeles, ser vi meget frem til at blive orienteret om, og så skal vi nok fortælle mere om det.

Skal vi sammen tage et kig på jeres indsatser i 2025?

Grøn omstilling behøver ikke være sort snak.

Ræk ud til Ole for en uforpligtende snak.

Ole Theibel Dahl

Chef for energirådgivning

M:+45 9992 9243 E:oltd@nrgi.dk