Artikel
Økonomisk hjælp til elbilsejere med solceller på husets tag
Elbilsejere kan få refunderet elafgiften for den strøm, de bruger til opladning derhjemme. Det gælder dog ikke for dem, der også har solceller på taget af deres hus. Men det vil vi nu ændre på.
Når landets elbilsejere i dag lader deres bil hjemme i garagen med strøm fra elnettet, får de knap 0,95 kroner retur per kilowatt-time (kWh). En besparelse, der kan løbe op i flere tusinde kroner om året, afhængigt af kørsels- og ladebehov.
Det er dog ikke alle, der kan få glæde af denne ordning. De nuværende elafgiftsregler udelukker således boligejere fra at få refusion, hvis de både har solceller på taget og en ladeboks derhjemme.
Men det vil vi nu ændre på ved at gøre det muligt for vores kunder at få penge retur, når de lader bilen hjemme – også selvom de har solceller på taget.
Målet er at gøre det mere attraktivt at vælge bæredygtige løsninger til boligen og belønne dem, der går forrest i den grønne omstilling.
Det forklarer Jacob Schmidt, der er markedsdirektør i NRGi.
”Når boligejere både investerer i solceller og elbil, er de med til at accelerere den grønne omstilling i Danmark. Det vil vi gerne støtte. Så de skal naturligvis ikke være dårligere stillet end naboen, der ikke har solceller på taget. Derfor har vi valgt at dække og refundere halvdelen af elafgiften for at rette op på denne skævhed, så det bliver mere attraktivt at investere i bæredygtige løsninger,” siger han.
I praksis betyder det nye initiativ herfra NRGi, at deres kunder, der både har en ladeboks i carporten og solceller på taget af deres bolig, kan få 50 procent af elafgiften i kompensation, svarende til 0,473 kroner per opladet kWh, baseret på satsen for 2024.
“Når boligejere både investerer i solceller og elbil, er de med til at accelerere den grønne omstilling i Danmark.”Jacob Schmidt Markedsdirektør i NRGi
Ifølge Jacob Schmidt bør vi anerkende boligejere, der både har investeret i solceller på taget og en elbil i garagen.
Kan spare flere tusinde kroner om året
For mange boligejere kan refusionen af elafgiften være en mærkbar lettelse i budgettet. Kører man eksempelvis 30.000 kilometer om året og lader bilen hjemme, kan man få knap 3.000 kroner retur.
Ifølge Jacob Schmidt skal man ikke undervurdere de økonomiske aspekter, når det kommer til, om boligejere vælger at investere i bæredygtige løsninger som elbiler og solceller.
”Vi ved, at økonomien spiller en stor rolle, når boligejere skal beslutte, om de vil investere i bæredygtige løsninger. Hvis besparelserne kan mærkes i budgettet, bliver det pludselig meget lettere at tage springet. Det er ikke bare godt for klimaet – det kan også betale sig rent økonomisk," forklarer han.
For Jacob Schmidt er det også vigtigt at understrege, at NRGi ikke kun ønsker at hjælpe dem, der bliver forbigået af elafgiftsreglerne i dag. Det skal også være attraktivt for dem, der går og overvejer at investere i solceller, ladeboks eller begge dele.
”Ved at gøre det økonomisk attraktivt at vælge bæredygtige løsninger, håber vi at kunne inspirere endnu flere til at tage del i den grønne omstilling. Jo flere der vælger at investere i vedvarende energi og elbiler, jo tættere kommer vi på vores fælles mål om en mere bæredygtig fremtid,” siger Jacob Schmidt.