Artikel
Elbil i vintervejret: Sådan holder du rækkevidden oppe
Når temperaturen falder, påvirker det elbilens rækkevidde. Men heldigvis kan du gøre meget for at køre længere på strømmen i kulden. Her har vi samlet syv gode råd til dig.
Antallet af elbiler på de danske veje fortsætter sin himmelflugt og har netop rundet en milepæl med 500.000 elbiler i oktober.
For landets nye elbilsejere følger også nye vaner, når temperaturen falder, og kulden begynder at påvirke bilens batteri og rækkevidde.
Elbilens batteriydelse kan nemlig falde, når temperaturen nærmer sig frysepunktet, og rækkevidden kan være 20-30 procent kortere i vinterkulden. Men selv små ændringer i hverdagen kan forbedre elbilens effektivitet og rækkevidde i de kolde måneder.
Ekspert: Små ændringer kan gøre en stor forskel
Ifølge Bo Halm Andersen, energikonsulent i energi- og rådgivningskoncernen NRGi, kan elbilens effektivitet forbedres med få justeringer i måden, man opvarmer, lader og kører på.
“Når det bliver koldt, kan det godt kræve lidt ekstra planlægning at få mest muligt ud af elbilen. Heldigvis er der meget, man selv kan gøre. Sørg for at lade bilen derhjemme, når du har mulighed for det, og brug bilens app til at forvarme kabinen, mens bilen stadig er tilsluttet strøm, inden du triller ud på landevejene,” siger han.
Bo Halm Andersen anbefaler også at justere bilens indstillinger for at bruge energien mest effektivt.
En lavere kabinetemperatur og brug af sæde- eller ratvarme fremfor at opvarme hele kabinen kræver mindre strøm, og mange elbiler har en ECO- eller spareindstilling, der automatisk reducerer både acceleration og forbrug og dermed giver lidt ekstra rækkevidde.
“Det er de små ting, der tæller, når man vil have mest muligt ud af sin elbil i kulden.”Bo Halm Andersen Energikonsulent i NRGi
Husk de klassiske køreråd i kulden
Når danskerne sætter sig bag rattet i deres elbil i vintermånederne, gælder de klassiske køreråd stadig og kan være med til at gøre en forskel for, hvor langt man kan køre på en opladning.
Det fortæller Bo Halm Andersen, der opfordrer til at holde øje med dæktrykket, sænke farten en smule og planlægge sine ladestop, så man kan få flere kilometer per kilowatt-time.
“Det er de små ting, der tæller, når man vil have mest muligt ud af sin elbil i kulden. Et lavt dæktryk øger modstanden og bruger mere strøm, og høj hastighed tærer hurtigt på rækkevidden. Det gælder naturligvis især, når man kører på motorvejen eller ofte accelererer kraftigt,” forklarer Bo Halm Andersen og tilføjer.
“Hvis man samtidig sørger for, at bilen ikke er tungt læsset, kan man faktisk komme længere på samme opladning. Det handler i bund og grund om at køre lidt mere roligt og forudseende, så får man både en mere behagelig og mere effektiv tur,” siger han.
Gode råd til elbilsejere i vintermånederne
- Forvarm bilen, mens den lader – Varmer du elbilen op, mens den stadig er tilsluttet ladestanderen, bruger den strøm fra elnettet i stedet for fra batteriet. Brug bilens app eller forvarmningsfunktion, så du starter turen med både varm kabine og fuldt batteri.
- Brug sæde- og ratvarme frem for kabinevarme – At varme hele kabinen op sluger en del strøm. Brug i stedet sæde- og ratvarme, som kræver mindre energi og giver hurtig komfort.
- Hold farten nede – Jo højere hastighed, desto mere strøm bruger bilen. Kør jævnt og roligt, især på motorvejen, og undgå hårde accelerationer, hvis du vil længere på en opladning.
- Tjek dæktrykket jævnligt – Når temperaturen falder, falder dæktrykket også. For lavt tryk øger modstanden mod vejen, og det betyder, at bilen bruger mere strøm for at køre samme distance.
- Fjern overflødig vægt – Jo mere vægt bilen skal trække på, jo mere strøm bruger den. Fjern derfor unødvendige ting som tagbokse eller ekstra udstyr.
- Planlæg dine ture – Når du kender ruten og har styr på, hvor du kan lade, undgår du unødige omveje. Det kan betale sig at lade lidt oftere og tidligere end normalt, især i frostvejr.
- Udnyt bilens ECO-indstillinger – De fleste elbiler har en ECO- eller sparefunktion, der automatisk reducerer forbruget ved f.eks. acceleration og opvarmning.