Artikel
Tid til lidt færre undskyldninger og lidt flere handlinger?
Det er budskabet i vores nye kampagne. Her vil vi med humor og genkendelige hverdagssituationer inspirere folk til at træffe grønnere valg i hverdagen.
Den grønne omstilling, energikrisen og alvorlige klimaforandringer har i de seneste år præget nyhedsmedierne og den politiske dagsorden. Også i landets husstande er der kommet et større fokus på, hvordan man kan skabe en mere bæredygtig fremtid.
Men til trods for at den grønne omstilling fylder meget i danskernes bevidsthed, er det ikke nok at tale om udfordringerne.
Det er budskabet i en ny kampagne fra os. Med udgangspunkt i forskellige dilemmaer vil vi forsøge at få os danskere til at overveje, hvordan vores valg og handlinger kan være med til at reducere vores CO2-udledning og klimaaftryk.
Det fortæller Jacob Vittrup, administrerende direktør her i NRGi.
“For at accelerere den grønne omstilling, skal vi alle forsøge at sætte handling bag vores gode intentioner.”Jacob Vittrup Adm. direktør i NRGi
”Det er vigtigt, at vi fortsat taler om de klimaudfordringer, vi står overfor og ikke bliver handlingslammede. For ord kan aldrig stå alene. For at accelerere den grønne omstilling, skal vi alle forsøge at sætte handling bag vores gode intentioner. Derfor har vi lavet en kampagne, som med et glimt i øjet sætter fokus på nogle af de valg, som vi alle sammen står over for i hverdagen,” siger Jacob Vittrup, som tilføjer:
”Vi anerkender, at omstillingen og ændringen af vaner kan være vanskelig, og at vi er mange, der allerede tænker over vores valg i hverdagen. Men vi håber, at kampagnen kan inspirere os alle sammen til at reflektere mere over, hvordan vores handlinger kan gøre en positiv forskel. For selvom vi som enkeltindivider ikke kan ændre eller påvirke alt på én gang, bidrager enhver handling til en fælles målsætning om at reducere effekten af klimaforandringerne.”
Undersøgelse
En analyse fra 2022 udarbejdet af tænketanken Concito viser, at 88 % af danskerne mener, at de globale klimaforandringer udgør et alvorligt problem, og 63 % af danskerne mener tilmed, at det er nødvendigt at ændre levestil for at håndtere de klimamæssige udfordringer.
“Den grønne omstilling er noget, vi alle har et ansvar for.”Jacob Vittrup Adm. direktør i NRGi
Adm. direktør i NRGi, Jacob Vittrup, er glad for at kunne løfte sløret for vores nye kampagne.
Fælles om udfordringerne
Selvom den nye kampagne er målrettet private forbrugere, er det vigtigt for os at understrege, at indsatsen for at skabe en mere bæredygtig fremtid ikke kun hviler på deres skuldre.
Virksomheder og politiske aktører spiller også en afgørende rolle, når det kommer til at understøtte en miljøvenlig udvikling af samfundet.
”Den grønne omstilling er noget, vi alle har et ansvar for. Derfor er vi også nødt til at håndtere udfordringer i fællesskab. Det kræver en indsats fra landets virksomheder, de enkelte husstande og fra det politiske niveau i såvel kommuner som nationalt,” siger Jacob Vittrup.
Han understreger dog, at private forbrugere ikke skal undervurdere deres rolle i denne indsats.
”Som forbruger er det vigtigt at forstå, hvor meget ens handlinger og valg betyder. Alt fra forbrugsvaner og valg af transport til energioptimering af hjemmet og støtte til vedvarende energiprojekter i vores lokalområder kan gøre en reel forskel mod de udfordringer, vi står overfor. Det er netop dét, vi håber, at vores kampagne kan sætte fokus på.”