4 gode råd, når du skal vælge elaftale
1. Kig grundigt på elpriser og find den samlede pris
Det kan være svært at gennemskue, hvad forskellige elselskaber egentlig tager for strøm. Det er ikke kun beløbet, de tager for selve strømmen, du skal se på. Tillæg, gebyrer og abonnementspris er ofte lige så vigtige at se på og sammenligne.
2. Kig på bindingsperiode og opsigelsesperiode
Læs alt det, der står med småt, som for eksempel, hvor lang din bindingsperiode er. Husk, at det ikke er lovligt at have en bindingsperiode på over seks måneder for private forbrugere.
Vær også opmærksom, på at nogle selskaber har en opsigelsesperiode på løbende måned + en måned. Det betyder, at du kan blive opkrævet et gebyr fra dit tidligere elselskab, hvis din startdato hos dit nye elselskab ligger indenfor din opsigelsesperiode. Husk selv at opsige din elaftale hos din udbyder, hvis du vil sikre dig ikke at bryde en opsigelsesperiode.
3. Vær opmærksom på energiselskabets serviceniveau
I tider hvor elselskaber har ekstraordinært travlt, er det vigtigt at vælge et elselskab, der prioriterer god kundeservice. Sørg for, at du som kunde har mulighed for at få professionel rådgivning, så dine spørgsmål kan besvares. Du kan med fordel undersøge andre kunders oplevelser ved at læse anmeldelser på Trustpilot.
4. Vær på vagt over for introrabatter og -tilbud
Mange elselskaber reklamerer med store rabatter eller billige tilbud, hvis du bliver kunde. Undersøg derfor, hvad det egentlig er, du får rabat på, og husk at en sælger ikke kan kende din nuværende elpris, uden du selv har oplyst den. Introrabatter kan være fristende, men sørg også for at finde ud af, hvad din pris bliver, når introtilbuddet slutter.